OM PAS
Hvorfor skal man bruke PAS (Pædagogisk Analyse System)?
Systemet gir tilbud om en helhetlig forståelse av:
- faglig utvikling
- personlig utvikling
- sosial utvikling
Det gir grunnlag for didaktisk og metodisk planlegging og evaluering av resultatene
Systemet kan brukes av førskolelærere, lærere, spesialpedagoger, PPT-rådgivere, utredere i 1. og 2. linjetjeneste
Munkholm tilbyr kontinuerlig faglig utvikling, oppfølging og veiledning – i Norge i samarbeid med Ebla.
Det gis halvårlige temadager med oppdatering av nyutvikling og materiell.
Tilbyr kort vei mellom nyere forskning og forståelse av læring og praktiske, didaktiske og metodiske konsekvenser i klasserommet.
Munkholm kursus- og projektcenter har lang og grundig pedagogisk/psykologisk kompetanse ift nevropyskologi, spesialpedagogikk, dynamisk utredning, helhetlig pedagogisk tenkning og praksis.
Hvorfor skal man bruke PAS?
PAS er basert på elevens egne læringsmodeller dvs. Kolbs og Vygotskys læringsteori.
PAS baserer læring og utvikling på å støtte elevens egne strategier (stillasbygging/struktur, Klaus Nielsen, Tønnesvang og Feuerstein). Det er det eneste støttende/medierende pedagogiske system som er utviklet.
PAS tar utgangspunkt i eleven og gir eleven mulighet for å medvirke og se egne fremskritt. Alle de potensialene og kompetansene eleven har, kan evalueres (Howard Gardner, Tzuriel, Lidz & Feuerstein).
Hva kan man få ut av dette systemet?
Elevens faglige, personlige og sosiale utvikling henger sammen. Det blir mer og mer tydelig at det er viktig å legge et helhetssyn på læring og utvikling til grunn for pedagogisk praksis.
Gjennom PAS-materialet får læreren et omfattende og nyansert bilde av elevens mange måter å arbeide på. Disse arbeidsmodellene danner basis for formidling og diskusjon med eleven om egne læringsmodeller.
Interaksjon og fastleggelse av pedagogiske metoder er nå blitt et felles ansvar med utgangspunkt i didaktikkens spørsmål:
Hva skal læres?
Hvordan vil og kan du lære dette?
Hvordan sikres at du har lært det ønskede?
Kan elevens fremskritt evalueres?
Alle oppgavene i PAS-materialet er baseret på elevens potensialer og kompetanser. Ut fra dette er det designet et IT-system som sammenholder skårer og foretar evaluering. Evalueringen kan alltid fremstilles grafisk.
Evalueringsmodellen er baseret på realistisk og benchmark evalueringsprinsipper.
Hvem kan bruke systemet?
Alle fagpersoner med pedagogiske grunnutdannelse og flere års erfaring, kan bruke PAS. Utviklingsorienterte lærere og pedagoger får tilbud om en målrettet og effektiv tilrettelagt etterutdannelse, som virkelig bygger på erfaringer fra undervisningen.
PAS er et tilbud om kontinuerlig etterutdannelse
For dem som velger å bli PAS-konsulent, har man tilgang til alt PAS-materialet, også det som videreutvikles. Det selges til kostpris. Alt bygges over samme konsept - det gjør at du selv kan lese stoffet og selv komme i gang. Samtidig tilbys det årlige temadager, veiledning og samlinger.
Hvordan holde seg oppdatert med den nyeste utviklingen?
Det avholdes to temadager i året med nytt og utvidelser av systemet. Oppdateringerne skjer gjennom opplegg og foredrag. Det deles også ut nyutviklede IT-baserte CDer til alle fremmøtte. Temadagene avholdes også til kostpris.
Munkholm er en privat kurs- og prosjektvirksomhet etableret i 1996 og fra 2008 et firma oppbygd som APS og A/S. Dette er nødvendigt for å kunne matche de nyeste utviklingstiltak i samarbeid med Forskningsstyrelsen i DK og DPU (Danmarks Pædagogiske Universitet)
Munkholm har ca. 12 personer ansatt og prosjektmidler på 18 mill. til utvikling.
I Norge samarbeider Munkholm med Ebla. Ebla er en privat kursarrangør innenfor pedagogikk/spesialpedagogikk og veiledning med særlig fokus på ressursutvikling og medvirkning som tilbyr fagkurs, prosessveiledning og ressursfokusert organisasjonsutvikling.
KURSENE
Det er bygd opp to slags PAS-kurser:
- grunnkurs på 3 dager (2 + 1) samlet 18 timer
- konsulentkurs på 8 dager (2 dager x 4 ganger over ¾ år) samlet 48 timer
Kan man leve uten PAS?
Svake elever oppnår et ”nytt” grunnlag for motivasjon og læring – å lære å lære blir morsommere. Å bli kompetent på egen læring er å lære for livet – og det er formålet med en PAS-vurdering. Så man kan egentlig ikke leve uten – allikevel!
|